طرح مجلس ایران درباره ممنوعیت نگهداری سگ و گربه
نوشته شده توسط : ژورنالیست

نمایندگان مجلس ایران در حال بررسی طرحی برای ممنوعیت "گرداندن و نگهداری" حیواناتی هستند که "نجس و خطرناک" خوانده شده اند.

۳۹ تن از نمایندگان مجلس، چند هفته پیش از سال جدید خورشیدی طرحی را تقدیم مجلس کردند که در صورت تصویب نهایی، از این پس نگهداری و تردد سگ‌ها در خیابان ممنوع می‌شود.

بر اساس این طرح یک ماده به قانون مجازات اسلامی الحاق خواهد شد و برای کسانی که مبادرت به نگهداری سگ یا دیگر "حیوانات مضر" در منزل خود می‌کنند، مجازات در نظر گرفته می‌شود.

نمایندگان ارائه دهنده این طرح معتقدند: "رواج سگ‌گردانی و نگهداری آن علاوه بر مضرات بسیار زیاد بهداشتی و زیان‌آور بودن برای سلامت عمومی، یک معضل فرهنگی- اجتماعی و نوعی تقلید کورکورانه از فرهنگ مبتذل غربی است. لذا جهت جلوگیری از روند فزاینده سگ‌گردانی در معابر و نگهداری از آن در آپارتمان‌ها و منازل طرح زیر تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌گردد."

بر اساس این طرح، گرداندن حیوانات خطرناک یا حیواناتی که مضر برای سلامت عمومی بوده یا "نجس‌العین" هستند از قبیل سگ در اماکن و معابر عمومی و داخل وسایل نقلیه ممنوع است و مرتکب علاوه بر جزای نقدی از یک میلیون ریال تا ۵ میلیون ریال به ضبط حیوان مذکور محکوم می‌شود.

این ماده می‌افزاید نگهداری حیوانات مذکور در آپارتمان‌ها و درمنازل مسکونی چنانچه موجب نارضایتی هر یک از ساکنین گردد، ممنوع است. این طرح به وزارت بهداشت ماموریت می‌دهد تا فهرست حیوانات خطرناک و نجس‌العین (علاوه بر سگ) را تهیه کند.

هومن ملک پور، دامپزشک در تهران در گفت و گو با بی بی سی این طرح را غیر کارشناسانه دانسته است. آقای ملک پور می گوید: اگر قرار بر ضبط سگ ها باشد، با توجه به چند هزار سگی که تنها در تهران نگهداری می شود، باید این مسئله را نیز مد نظر داشت که تکلیف این حیوانات چه می شود؟ آیا آنها پس از ضبط نگهداری می شوند؟

انتقاد دیگری که آقای ملک پور به این طرح وارد دانست این است که متولی حیوانات سازمان دامپزشکی است و در طرح مجلس از وزارت بهداشت خواسته شده تا در این خصوص بررسی انجام دهد در حالیکه این موضوع در حوزه وزارت بهداشت نیست.

موضوع نگهداری حیوانات و انتقادهای مسئولان کشور به آن مسئله ای تازه نیست پیشتر نیز چاپ و انتشار آگهی های مربوط به نگهداری، خرید و فروش، و غذای حیوانات خانگی ممنوع درکشور ممنوع شده است.

علیرضا کریمی، مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دلیل این ممنوعیت را "استفتاء" از آیت الله ناصر مکارم شیرازی یکی از مراجع تقلید ذکر کرد.

این ممنوعیت با استناد به بند الف ماده ۱۲ آیین نامه فعالیت های تبلیغاتی انجام می شود که "رسانه های مختلف از پذیرش، چاپ و انتشار آگهی های فوق الذکر خودداری نمایند."

ماده ۱۲ آیین نامه فعالیت های تبلیغاتی، به قوانین مربوط به سازمان‌های‌ تبلیغاتی‌ و مؤسسات‌ انتشار دهنده‌ آگهی‌ در تنظیم‌ آگهی‌های‌ تبلیغاتی‌ اشاره می کند.

پیشتر نیز در یکی از بخش های طرح امنیت اجتماعی، پلیس حیوانات خانگی نظیر گربه و سگ را که در داخل خودروها دیده می شد ضبط می کرد و در مواردی نیز صاحبان این حیوانات مجبور به پرداخت جریمه برای نگهداری از آنها می شدند.

از دست ندهید




:: بازدید از این مطلب : 246
|
امتیاز مطلب : 74
|
تعداد امتیازدهندگان : 22
|
مجموع امتیاز : 22
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 فروردين 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: